Despre
familia mea .
round: white; font-family: "times" , serif; font-size: 12pt;">
Azi 24
mai 2017,m-am așezat pentru prima oara in viața mea sa încerc sa încropesc
câteva pagini in care sa povestesc aspecte (fragmente) din viața mea si a
familiei mele. Adevărul este ca nu știu de unde sa încep si cum sa continui,
dar vreau sa încerc.
M-am
născut la Rădăuți).Primii strămoși de
care știu sunt din provincia Silezia (Schlesien). In
fotografia de mai jos sunt bunicii tatei.
Despre
străbunicul știu doar că s-a născut în 1848 cu numele de Jehoischie (Shike/Shaye)
și a avut trei băieți și
cinci fete cu prima soție , Chaia, care a murit la vârsta de 37 de ani. Cu cea
de-a doua soție, Miza, nu a avut copii. De meserie a fost croitor şi a murit
la vârsta de 64 de ani. Tatăl meu Osias (Şike) îi poarta numele. Șase din
cei opt copii au emigrat în SUA şi
Canada iar Bunica Esther şi o soră de a ei au rămas în România. Sora bunicii s-a
stabilit la Iași iar bunica rămas în Rădăuţi.
Bunicul
meu (Israel Leib Soicher) provine dintr-o familie din Galiţia, localitatea
Stofeiani şi a venit în Rădăuţi
în anii 1902 unde a cunoscut-o pe
bunica,
Esther Stenzler, născută în Rădăuţi şi cu care s-a
căsătorit în 1904 şi au avut împreună nouă copii. Dintre aceştia unul a
murit iar ceilalţi au avut diverse nume de familie ca Stenzler, Soicher şi
Kolber deoarece au fost căsătoriţi numai
religios si nu civil. Bunicul a fost sortator de cherestea la o fabrica din
Vama, apoi în Rădăuţi,
după care a lucrat la sifonăria din oraş de
pe str.
Putnei şi unde in urma unui accident de muncă a rămas fără un ochi, fapt care a
făcut ca bunicul să lucreze apoi cu ziua la diverşi oameni ca tăietor de lemne. În timpul primului război
mondial, deşi nu avea un ochi a fost mobilizat la săpat tranşee, dar a hotărât să
plece în refugiu în
Cehoslovacia unde a stat în
Boemia timp de 4 ani.
În 1930, la începutul lunii mai, s-a
hotărât să plece la sora lui în Kolomea (Galiţia) deoarece fiind un om foarte
religios nu a acceptat ideea că o soră de a tatei a rămas însărcinată cu un brutar beţiv. În
drum spre graniţă a fost atacat de nişte hoţi care
l-au bătut şi jefuit şi l-au lăsat în
şanţ. A fost găsit de Moritz Weber, care era cizmar şi care l-a adus
acasă, însă a murit după 24 de ore.
Bunica
mea a rămas văduvă la
vârsta de 49 de ani şi a fost casnică. În cei patru ani cât bunicul a fost
plecat a făcut diverse munci la casele oamenilor avuţi, în special la o
femeie care făcea şi vindea pâine. Bunica Esther a fost dusă în lagăr dar
la plecarea din lagăr a suferit un accident la picior şi nu a mai putut
ajunge înapoi. A rămas în lagărul Graboveţi unde a murit în luna mai
1944.
Bunicii
mei.
Osias Shicke Stenzler
1909-2008
Tata s-a
născut în luna martie în anul 1909, pe str. Norocului. a crescut împreuna cu
familia într-o căsuța cu o singură cameră fără
podea (cu pământ pe jos acoperit cu paie) lângă Toplița. La 5-6 ani a
fost înscris la şcoala
evreiască (Cheder) unde a învăţat
să citească si sa scrie yiddish si ebraica. La vârsta de 9 ani a fost înscris la şcoala primară. A absolvit
4 clase şi a obţinut cerificat de absolvire. A fost ucenic la o şcoală de
croitorie pentru dame avându-l ca maistru pe Adolf Wining. Acest atelier se
afla pe str. Ştefan cel Mare iar ca ucenic a stat acolo 4 luni după care a
plecat ca ucenic pe o perioadă de 3
ani la Soldinger Iţic pe str. Putnei.
În 1922 a
intrat în politică în Partidul
Social Democrat unde a fost făcut membru iar apoi a devenit casierul
partidului. În 1927 a mers să lucreze la Seletin iar în anul1928 la
întoarcerea în oraş a fost ales vicepreședintele tineretului partidului
social- democrat din Rădăuţi.
În 1929 a
înființat ziarul ,,Steaua roșie ̋ care a
apărut doar de două ori iar tata a apărut sub numele de Soicher. Datorită
ideilor sale şi opunerii unor hotărâri în anul 1930 a fost exclus din partid
dar datorită principiilor şi convingerilor sale în noiembrie a participat la
împrăștiere de manifeste.
Pe 2-3
mai 1931 au fost aduse din nou manifeste în oraş care trebuiau răspândite.
Doi dintre băieții
implicați nu au respectat ordinele primite, ei lipind manifestele la alte ore
decât cele care au fost stabilite şi în alte locuri ceea ce a determinat
arestarea lor. În urma bătăilor date la Siguranță au
dezvăluit
identitatea altora, astfel a fost arestat tata, fratele tatei şi mulți alții ca: Becher, Hendel Cibi, Uvan Henkel, Ploşceac
Nicu. Timp de opt zile cât au stat arestați si bătuți până la proces. L-au avut ca
avocat pe Teleagă. Din 5 mai până pe 27 iunie 1931 a fost la închisoarea din
Mărgineni unde erau aproape 800 de condamnați după care a fost transferat la
Suceava. Şi în închisoare credea în ideile lui așa că împreună cu alți
condamnați a făcut o listă cu doleanțe şi au hotărât o zi de grevă. A
doua zi a venit directorul închisorii cu care s-au dus tratative şi care a
fost de acord cu cererile lor cu condiția ca şi ei să deschidă un atelier de croitorie şi unul
de tâmplărie. Unii dintre tovarăși au fost de acord alții nu şi astfel s-a
continuat greva 4 zile dar nu mai mult căci foamea i-a pus la pământ.
S-a
eliberat pe 9 aprilie 1933 iar în anul următor în luna octombrie s-a căsătorit religios şi a avut doi copii (Yetty
si Max). Datorită implicărilor
sale politice Siguranța îi făcea cu
regularitate percheziții şi de aceea a hotărât împreună cu mama să plece
la Cernăuți numai că, cu o seară înaintea plecării poliţia l-a arestat
din nou şi a doua zi a fost trimis în lagărul de la Miercurea Ciuc unde a
stat până la cedarea Ardealului, 6 septembrie 1940, când a fost transferat în
lagărul de deţinuţi politici de la Caracal. Şi în acel lagăr a continuat
munca de educaţie comunistă.
A fost
trimis în lagărul de la Târgu Jiu iar în 1941 a fost deportat la Vapniarka de
unde a fost salvat ca si alții de colonelul Motora şi repatriat însă cei
care au fost în lagărul de la Râbniţa au fost executaţi.
Din
familia mea au fost deportați in Transnistria: Bunica Ester cu cei doi copii
Reizale și Idale,
Tata era
internat la lagărul Târgu-Jiu.
După
război au rămas din familia tatei doar patru frați. Bunicii mei
din
ambele părți au murit (au rămas ) în
Transnistria (inclusiv fratele meu
Max la
cca 7 ani, cu ultima rugăminte către
sora mea Yetty “vreau o felie de
pâine cu
unt) si a inchis ochii.
Fratele
tatei Moyshe, cu soția si cei doi copii Srultziu si Malvina, Mama mea
Sabina cu
doi copii – Yetty și Max,
Bunica Haya (din partea mamei) și
mătușa
mea Golditza.
Fratele
tatei Shmil cu soția și un copil și soacra. Sora tatei Klara cu soțul un
copil și
cumnatul,
Sora
tatei Ethel cu soțul, sora tatei Reizale cu soțul, fratele tatei cel mic
Idale.
Bunica
Haya a murit acolo de boala si subnutriție.
Dintre
supraviețuitori menționez cei trei frați ai tatălui meu, Moyshe Kolber,( Shmil Stenzler
și Aron Shtemper (care a trăit în Cernăuți) si copiii lor.
Familia
Kolber: Reghina (Ruchl), Israel (Srultziu) Malvina și
Moyshe.
Familia Stenzler: Osias,Yetty,Bondy si Sabina.
CREDO
(preluat
din cartea „Osias Stenzler, Fragmente biografice. “ Editura
Ion Prelipcean 2015)
“Munca mea profesională am
împletit-o cu munca de
interes obștesc, în sprijinul oamenilor, militând pe plan social și ideologic pentru libertate națională și dreptate socială̆. Trebuia schimbată societatea, nădăjduind spre zări mai luminoase. Dacă acestea sau realizat sau nu, istoria și oamenii vor judeca. Am stat în închisori și lagăre șapte ani pentru aceste idei de libertate și dreptate. Viața i-a măturat pe unii și i-a instalat pe alții, multe vise s-au lăsat așteptate, idei mari au fost înșelate și compromise de către o altă clică și o altă mentalitate, cu aceleași defecte și cu același efect negativ pentru mulțime. Între timp, alții neîndreptățiți au trăit doar cu speranța, în timp ce viețile noastre trec, timpul se risipește, iar în urma tuturor până și amintirile dispar. Las urmașilor mărturisirea activității mele
spunând că fiecare dintre noi trebuie să punem umărul, dacă vrem ca societatea să se miște în sensul dorit de noi. Bineînțeles că drumul nu e ușor, se face cu sacrificii și jertfe. Fiecare trebuie să acționăm, în orice condiții, pentru un ideal înălțător, ca adevărul și dreptatea să triumfe! „
interes obștesc, în sprijinul oamenilor, militând pe plan social și ideologic pentru libertate națională și dreptate socială̆. Trebuia schimbată societatea, nădăjduind spre zări mai luminoase. Dacă acestea sau realizat sau nu, istoria și oamenii vor judeca. Am stat în închisori și lagăre șapte ani pentru aceste idei de libertate și dreptate. Viața i-a măturat pe unii și i-a instalat pe alții, multe vise s-au lăsat așteptate, idei mari au fost înșelate și compromise de către o altă clică și o altă mentalitate, cu aceleași defecte și cu același efect negativ pentru mulțime. Între timp, alții neîndreptățiți au trăit doar cu speranța, în timp ce viețile noastre trec, timpul se risipește, iar în urma tuturor până și amintirile dispar. Las urmașilor mărturisirea activității mele
spunând că fiecare dintre noi trebuie să punem umărul, dacă vrem ca societatea să se miște în sensul dorit de noi. Bineînțeles că drumul nu e ușor, se face cu sacrificii și jertfe. Fiecare trebuie să acționăm, în orice condiții, pentru un ideal înălțător, ca adevărul și dreptatea să triumfe! „
Familia Stenzler: Tzita, Israel, Emanuel si Shmil.
Familia Shtempler: Aron, Vitia, Mania și Fima.
Eu
(Bondy), vreau sa adaug din amintirile mele despre tata.
In
copilărie m-am simțit foarte legat de el : m-a învăţat foarte multe precum:
Tata știa bine limba germana si
yiddish.(era expert in Shalom Alechem) Când plecam anual la bai:
prieteni
95 de ani de viață și divinitatea sper să-mi mai dea timp (bunicul
meu a
ajuns la o suta de ani)
Sa tai
lemne, sa sap in gradina, tot ce trebuia reparat in casa, să tai găini
cusher,sa-mi
fac singur patine din lemn si multe altele, ceea ce mă ajutat
pana in
prezent sa chem rar tehnicieni la diverse reparații.
Vatra
Dornei, Borsec, Herculane, Călimănești, Eforie Nord si altele , după
amiezile
se adunau cunoștințele (cam
aceleași) si ascultau „prelegerile” sau
anecdotele
lui tata cu mare atenție (la care eu eram mândru)
Toata
viața l-am admirat cu toate ca in privința părerilor sale comuniste
totdeauna
mă contraziceam cu el. Mai târziu prin anii 80 a înțeles ca
comunismul
a fost aplicat total greșit si a avut remușcări.
In
ultimii ani din viața a suferit greu. Din cauza unei operații nereușite la
ochi a
orbit si după câțiva ani si-a pierdut si auzul . Eu l-am vizitat din 1975
când am
plecat in Israel ,până când sa stins din viața în aprilie 2008,aproape
in
fiecare an.
Din
partea mamei, bunicii mei: Butnaru/Burlacu ,Yosef și Haya .
Mama mea
Sabina cu sora ei Golditza și parinții.
Sabina
(Shlime) Burlacu/Butnaru 1913-1965
Despre
mama am să încep prin a afirma că a fost o mamă iubitoare, o soție devotată, o gospodină lăudată de mulți rădăuțeni și
din păcate a murit subit la 52 de ani.
Primele
amintiri.
O țin minte pe mama care îmi cânta din fragedă copilărie cântece în yiddish din timpul
Holocaustului. Avea un repertoriu foarte bogat (ca și tata de altfel)
Cântecele erau triste în general și de multe ori plângeam. Mai târziu a început să-mi povestească chinurile și viața groaznică pe care a dus-o în Bershad -Transnistria împreună cu cei doi copii. Mâncarea era foarte greu de obținut și toată perioada alimentul principal erau cojile de cartofi.
Cântecele erau triste în general și de multe ori plângeam. Mai târziu a început să-mi povestească chinurile și viața groaznică pe care a dus-o în Bershad -Transnistria împreună cu cei doi copii. Mâncarea era foarte greu de obținut și toată perioada alimentul principal erau cojile de cartofi.
Frigul
infernal din aceea perioadă a determinat-o să meargă noaptea la calea
ferată și să demonteze traverse pentru foc. Lupta pentru supraviețuire a
fost
de
neimaginat. Fiul Max (fratele meu pe care îl cunosc doar din poze) a murit de
foame, părinți și alte rude de boli, frig, extenuare, subnutriție sau
împușcați.
Odată un soldat a scos-o pe mama din casă să o ducă undeva. Pe drum mama la rugat să o lase la un WC (din scânduri) și a rupt o scândură din spate și a evadat. Tot în această perioadă au circulat zvonuri că tatăl meu a fost împușcat. După câtva timp un bărbat a curtat-o, dar e a refuzat spunând că până nu vede mormântul soțului, nu se recăsătorește.
Odată un soldat a scos-o pe mama din casă să o ducă undeva. Pe drum mama la rugat să o lase la un WC (din scânduri) și a rupt o scândură din spate și a evadat. Tot în această perioadă au circulat zvonuri că tatăl meu a fost împușcat. După câtva timp un bărbat a curtat-o, dar e a refuzat spunând că până nu vede mormântul soțului, nu se recăsătorește.
Foarte
des stăteam lângă mama când gătea. Aveam și roluri
precum, să pun lemne pe foc, să supraveghez afumatul mezelurilor și altele.
Ar mai fii multe de spus despre această mama minunată, care a făcut multe sacrificii în viață, dar mă opresc aici.
Ar mai fii multe de spus despre această mama minunată, care a făcut multe sacrificii în viață, dar mă opresc aici.
Îi păstrez amintirea vie.
Yetty,
Sabina si Max in 1941.
Osias și Sabina
Bondy (Bernat) Stenzler